Pročitajte najnoviji sažeti predlog praktične politike Beogradske otvorene škole, na temu uspostavljanja sistema energetskog menadžmenta u gradovima i opštinama u Srbiji. Predlog praktične politike, pod nazivom "Sistem energetskog menadžmenta u gradovima i opštinama u Srbiji - trenutno stanje i preporuke za unapređenje", nastao je kao rezultat istraživanja koje je BOŠ sproveo u toku 2018. godine.
Sistem energetskog menadžmenta u Srbiji i dalje je u početnoj fazi uspostavljanja. Šest godina nakon što je donet Zakon o efikasnom korišćenju energije, kojim se predviđa uspostavljanje sistema energetskog menadžmenta, 60% gradova i opština koji spadaju u obveznike sistema još uvek nije imenovalo energetskog menadžera. Pored toga, tek 9% gradova i opština izvestilo je Ministarstvo rudarstva i energetike o ostvarenim ciljevima uštede za prethodnu godinu, a čak 95% gradova i opština obveznika još uvek nema usvojen Program energetske efikasnosti, dokument koji treba da predstavlja polaznu osnovu za uspešno sprovođenje politike energetske efikasnosti na lokalnom nivou. Ključni uzroci problema leže u činjenici da gradovi i opštine, koji nemaju na raspolaganju kadar odgovarajućeg obrazovnog profila, nisu u stanju da zaposle kompetentna lica na ovim poslovima, usled zabrane zapošljavanja u javnom sektoru, koja je na snazi. Pored toga, oni koji su već zaposleni na poslovima energetskog menadžmenta suočeni su sa nedostatkom kapaciteta, te je u preko 80% gradova i opština prepoznata potreba za organizovanjem dodatnih obuka na temu uspostavljanja i funkcionisanja sistema energetskog menadžmenta.Imperativ promene trenutnog stanja ne leži samo u kontekstu evropskih integracija i primene postojećeg zakonskog i podzakonskog okvira, budući da je na delu neuspešna primena odredbi Direktive o energetskoj efikasnosti koje su prenete kroz Zakon o efikasnom korišćenju energije. Pre svega je reč o činjenici da, pri trenutnom stanju, potencijal energetske efikasnosti za smanjenje potrošnje energije, doprinos borbi protiv klimatskih promena, kao i ostvarivanja preko potrebnih ušteda u budžetima lokalnih samouprava, nije ni izbliza iskorišćen. Visok energetski intenzitet, veliki doprinos emisijama gasova sa efektom staklene bašte iz energetskog sektora, kao i prezaduženost gradova i opština, problemi su na koje se može uticati uspešnom primenom politike energetske efikasnosti kroz energetski menadžment.
Kako bi, u trenutnim okolnostima, sistem energetskog menadžmenta mogao dalje da napreduje, potrebno je da se gradovi i opštine najpre okrenu angažovanju licenciranih energetskih menadžera putem ugovora, odnosno da se kroz „outsourcing“ ove usluge započnu aktivnosti na planu energetskog menadžmenta. Pored toga, gradovi i opštine mogu ostvariti saradnju na uspostavljanju sistema energetskog menadžmenta i osnovati zajedničku kancelariju za energetski menadžment, kao deljeni resurs. Podizanje kapaciteta za uspostavljanje sistema potrebno je vršiti kontinuirano, i u skladu sa prepoznatim potrebama administracije na lokalnom nivou. U oblasti mapiranja potreba, koncipiranja i organizovanja obuka postoji veliki prostor za angažovanje organizacija civilnog društva i ostvarivanje saradnje sa stručnom javnošću, dok se podrška za organizovanje ovakvih obuka može obezbediti iz Republičkog fonda za energetsku efikasnost.
Sažeti predlog praktične politike možete preuzeti na ovom linku